maandag 22 november 2010

Miempje maakt tapisserie

Met het natekenen van de Ensaid Modinette patronen zit ik nu ongeveer halverwege het boek. Het begint me wel een beetje te kriebelen om een paar van die (grond)patronen eens in het echt te proberen, om te kijken of dat dan ook echt klopt. Op papier lijkt het namelijk allemaal behoorlijk goed in elkaar te steken: teken die-en-die-lengte die kant uit, haaks daarop een 1/4e huppeldepup-breedte, op die-en-die-afstand dan weer die coupenaad etc. en verdomd verhip, ineens staat er een behoorlijk goed ogend rokpatroon op papier. Of bovenstuk. Of blouse. Die, mits de juiste maat-lengtes en -breedtes toegepast, mooi zouden moeten gaan passen. Inmiddels ben ik aan de mouwen en de broeken toegekomen, die zijn wat complexer. Wat minder voor de hand liggender, in elk geval, wat de te tekenen lengtes betreft. Ben benieuwd of ik dat ga onthouden, dat (bijvoorbeeld) zo'n mouw aan de bovenkant even wijd dient te zijn als 1/8e bovenwijdte? Want de grondpatronen dien je tegen examentijd wel uit je hoofd te kunnen tekenen... Affijn, tijd zal het leren. En zoals gezegd ben ik benieuwd hoe het zal zijn om die patronen op stof over te brengen, en in elkaar te zetten. Binnenkort mag ik aan de slag met (als ik het goed heb net als bij het tekenen op 1/4e schaal) in elkaar naaien van vlieseline patronen.

In de tussentijd ben ik thuis bezig met het tweede borduurhuiswerk: tapisserie. Hoewel ik wol zoals gezegd fijn materiaal vind, ermee borduren zal toch niet snel mijn hobby worden... Ik vind het gewoonweg niet móói. Dat stugge stramien, dat oubollig ogende borduurwerk... maarja, het hoort erbij. En het gaat wel vrij snel, gelukkig, simpelweg tellen en doorstoppen. Als de lichtblauwe wol niet op was, was ik misschien vanavond al klaar geweest...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten