dinsdag 30 augustus 2011

Miempje maakt etuitjes

Na een lange zomerstop beginnen volgende week de Ensaid lessen weer. Het nieuwe boek voor module Costumière ligt al klaar. Deze tweede module vormt volgens de Ensaid-site een uitbreiding van de stof van Modinette: "De kimono, het tailleren en figuuraanpassingen maken. Het begin van asymmetrische modellen". Ik ben benieuwd... ik heb natuurlijk al in het tekenboek geneusd en vooral het tailleren lijkt me erg leuk.
Voor Modinette had ik mijn werkjes in blauwtinten uitgevoerd. Ik vind het wel leuk dat alle werkjes bij elkaar kleuren en de werkjesklapper daardoor een mooi samenhangend geheel wordt. Dus, voor de volgende modules ga ik die trend doorzetten, elke module krijgt zijn eigen basiskleur. Voor Costumière is dit geel geworden. Niet persé mijn favoriete kleur, en dat het de kleur van de kaft van het boek is realiseerde ik me pas later... Ik liep toevallig bij Frans Modestoffen tegen wat leuke, bij elkaar passende coupons in zachtgeel en zachtoranje aan. Dus geel it is, voor het komende jaar... want het streven is natuurlijk nog steeds per jaar een module af te ronden.
En goed gereedschap is het halve werk zeggen ze, dus daar zal het niet aan gaan liggen: want op mijn naaitafel staat mijn nieuwe naaimachine klaar om van start te gaan!
Mijn oude Lewensteintje begon me, nu hij een stuk intensiever gebruikt werd dan de voorgaande jaren, toch regelmatig te irriteren. Onregelmatige steken en op kritieke momenten uit de geleiders lopende bovendraden... daar werd ik toch wat minder blij van. Dus heb ik van het laatste restje vakantiegeld bij Huissteden een Pfaff gekocht van de nieuwe serie, de Ambition 1.5.
Deze had ik al een poosje op het oog. En hij bevalt prima! Een massa siersteken, een knoopsgatvoet die (in elk geval bij proeflapjes) heel nette knoopsgaatjes fabriekt en een aantal handige nieuwigheidjes waar ik al gauw aan gewend ben. En natuurlijk inclusief het fijne dubbel transport systeem van Pfaff.
 Om Pfaffje te leren gebruiken zocht ik wat kleine projectjes. Op het internet zwerven diverse tutorials voor lollige etuitjes rond, daarmee ben ik aan de gang gegaan:
Deze is op basis van dit pennenzakje. Een volgende keer misschien niet meer een stretch velours stofje nemen, dat zelfs met vlieseline nog wat scheef trekt...
nog zo'n pennenzakje maar iets aangepast, omdat ik zo'n plat zakje wel praktisch vond voor de make-up spulletjes van prépuberende Oudste,
en dit is een triangle coin purse. Grappig ding, maar vreemd genoeg moeilijk om leuk op de foto te krijgen.
En deze heb ik samen met Jongste gemaakt. Het etuitje, niet de giraf, dat is Dopie. De rits en siersteek op de Pfaff, verder heeft zij hem in elk gezet op de Lewenstein (= nu 'de naaimachine van de meiden').

Meer dan een restje stof, een rits en wat vlieseline of vilt voor versteviging heb je niet nodig... ik heb zo'n idee dat er nog wel meer zullen volgen, etuitjes kun je nooit genoeg hebben...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten