zondag 28 augustus 2011

Miempje maakt het huis schoon (deel 3)

Het is alweer een tijdje - wat zeg ik, twee maanden (!!!) -  geleden dat ik hier met enig tromgeroffel aangekondigde het huishouden op gestructureerde wijze te gaan tackelen (zie hier en hier).
Hoog tijd, dus, voor een update.
Het gaat, zoals ik verwachtte, als een Echternach-processie (oftewel drie stappen naar voren en twee terug): langzaam, maar gestaag voorwaarts.

Vooral het principe dat aan elke dag een kamer gekoppeld is werkt erg prettig.
Als, bijvoorbeeld, dinsdags de slaapkamers op het programma staan ga ik me niet druk maken over de woonkamer, omdat ik weet dat die op donderdag aan de beurt komt. Dat maakt een dagtaak lekker overzichtelijk want als de kamer van die dag er weer netjes bij ligt: klaar.

We proberen ook braaf elke avond na het koken te zorgen dat de vaat in de vaatwasser gaat en het aanrecht leeg is. Ik heb geïnvesteerd in spuitflessen schoonmaakmiddel om gauw, tussendoor, oppervlakten te kunnen afnemen. Dan hoeven we niet altijd meteen te emmeren met een emmer sop en dat scheelt tijd. En in de woonkamer rondslingerende spullen worden z.s.m. opgeborgen. 

En ik moet zeggen: het begint zichtbaar te worden!
Beetje bij beetje lopen we in, en krijgen de boel onder controle...

En zo kon het zomaar gebeuren dat ik vanmiddag lekker lui in een oude Country Living zat te bladeren, voor de brandende houtkachel (in augustus!) en me realiseerde... dat voor het eerst sinds héél lang, ik zo maar rustig zat te lezen zonder dat onrustige, dringende, gevoel dat Ik Eigenlijk Nog Iets Zou Moeten Doen!
Wat fijn zeg...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten