zondag 10 februari 2013

Miempje maakt plannen voor de lente

Afgelopen weekend zijn we een dagje naar Utrecht geweest: lekker met de trein, met ons viertjes, er gezellig ff uit. De sneeuw zorgde voor winterse taferelen, heel mooi, maar... We zijn nu toch wel heel erg aan lente toe!
De voorjaarscollecties bij de kledingzaken wonnen het bij Oudste en Jongste dan ook ruim van de uitkoop rekken.

Voor mijzelf kocht ik twee hele fijne kookboeken. Bij Selexyz bezweek ik voor Zon op je bord van Jolande van Burg. Een boek vol prachtige foto's van spannende, intrigerende en vooral lekker klinkende gerechten.
Even later bij Dille en Kamille wist DH mij ervan te overtuigen dat ik best een keertje twee van die (laten we eerlijk zijn: best dure!) boeken voor mijzelf kon kopen.
DH is daar sowieso makkelijker in dan ik... ;-)
Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb.
Ook het Veg! River Cottage kookboek is bomvol mooie recepten en inspirerende foto's.
Dit soort boeken doet je trouwens wel afvragen hoe het toch mogelijk is dat je in restaurants nog steeds zulke vreselijk fantasieloze schotels voorgezet krijgt, wanneer je naar die ene vega optie vraagt... ??? Maar dat terzijde.

Terwijl vandaag de zon stralend scheen, maar de temperatuur nog niet echt naar lente voelde, zat ik lekker met mijn nieuwe schatten bij de kachel weg te dromen. En tijdens het lezen bekroop mij,  zoals elk jaar opnieuw rond deze tijd, het verlangen:
Zaaien!
Plantjes!
Tuin!
Koken met groenten en kruiden uit de tuin, mega-salades geplukt bij de keukendeur!

Dus heb ik mijn zaden-voorraadje van vorig jaar opgezocht en gekeken waar aanvulling nodig was.
Mijn streven is elk jaar zelfvoorzienend te zijn voor wat betreft sla, verse kruiden en ratatouille-groenten. Dat streven heb ik nog nooit weten te halen...
Ik begin elk jaar opnieuw vol enthousiasme en kweek de tere zaailingen liefdevol op. Ook het oppotten en opkweken tot kleine puber-plantjes is het probleem niet. Nee, pas wanneer ze als half-volwassenen het huis uitgaan, en de elementen moeten doorstaan, dan gaat het mis. Te veel regen of te weinig regen: wat in mei-juni nog prachtig erbij staat is tegen juni-juli steevast verplakt, verwelkt, verdroogd of verregend...
En dat terwijl ik notabene een klein kasje heb.
Hoe dan ook, ook dit jaar ga ik weer vol goede moed en met veel plezier voorzaaien etc. De bestelling naar Thompson & Morgan is alweer verstuurd... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten