vrijdag 1 maart 2013

Miempje maakt zaaibakjes vol...

Het wil nog altijd niet vlotten met het warmere weer. En ik weet niet of het daar aan ligt (vast niet) maar... ook met het naaiwerk wil het nog steeds niet echt op gang komen.
Dat is een beetje dubbel, want ik wil enerzijds toch ECHT dit voorjaar mijn examen doen. Maar anderzijds kom ik er week na week niet toe om thuis mijn Ensaid werk op te pakken.
Baan, kinderen, huishouden, paardrijden... Ook ben ik de laatste tijd nogal veel aan het lezen… lekker, maar niet heel productief.

En dan is er ook nog die andere hobby, die momenteel beetje bij beetje mijn kamertje over neemt…


Makkelijk zat, meer dan een oud kweekbakje (of wit plastic bakje met doorzichtig dekseltje van de afhaal-Chinees of –Thai) een zak zaaigrond en wat zaadjes heb je niet nodig. Grond in het bakje, water er op  zodat de grond vochtig voelt, effe laten staan. Zaadjes er op, beetje droge zaaigrond er over heen, klaar. En dan gespannen afwachten en elke dag kijken of er al kleine groene ‘elleboogjes’ uit de grond komen... verslavend hoor.

De Ipomea (klimmende winde) was de winnaar, met 7 dagen zag ik daar al groen. Kerstomaatjes ‘Tiny Tim’  en ‘Balconi Red’, basilicum oregano en lathyrus volgden al snel.
Opvallend afwezig van deze eerste lading zijn nog de aubergine 'Bonica' F1 Hybrid, de peterselie en de pepermunt zaailingen.
Maar ach, het is amper maart, ik begin net pas...

Toevallig vond ik afgelopen week de site Tuinspul.nl waar ze aparte zaaibakjes verkopen, zgn. Rootrainers. Een slim systeem waarbij de wortelkluit van de kwetsbare jonge plantjes bij het verpotten zo min mogelijk verstoord wordt. Ik had gelijk visioenen van prachtige sterke sla-, paprika-, okra- etc. etc. etc. plantjes… Dus mijn theorie over oude kweekbakjes was gelijk vergeten... HEBBON! 

Toen mijn bestelling arriveerde heb ik direct al vier Rootrainer bakjesjes gevuld met krulsla 'Lollo bionda' en krulsla 'Lollo rossa'. Als ik er aan denk elke 7/14 dagen vier sla plantjes te zaaien kan ik de hele zomer door eten. En dan heb ik het nog niet eens over de bak die ik buiten ga vullen met diverse soorten snij- en pluksla.
Wat ook uit de doos rolde was dit:

De paper potter! Jaren geleden had ik deze al eens in Engeland gespot, ik vond het toen al erg intrigerend: een houten malletje waarmee je van oud krantenpapier zaaipotjes draait, die je met plantje en al kunt planten. Ook weer een slim systeem waarbij de worteltjes niet verstoord worden. En ook nog eens heel ekologisch verantwoord. De komende maand ga ik een massa van die potjes draaien (of de kinders aan het werk zetten, want het is een ontzettend kindvriendelijk klusje) en vullen met calendula en worteltjes.

En tot slot, ook in de keuken in de eerste groene activiteit begonnen:
Wat kant-en-klaar gekochte kruiden om vast te beginnen, en een kiemschaaltje van Dille & Kamille met mosterd- en alfalfa spruiten. Eerste oogst is al binnen...:-)



1 opmerking:

  1. Beste Miemp,

    Wat een onwijs leuke blog heb je geschreven! Zo makkelijk is het om te starten met het kweken van kruiden in bijvoorbeeld een bakje van de Chinees! Het vitaminemerk Garden of Life staat dichtbij de natuur, producten zijn puur en onbewerkt. Deze maand zijn we gestart met een moestuinactie: een pakketje met zaadjes. Als je het leuk vind, sturen we graag een pakketje naar je op. Leuk om van je te horen! We zijn bereikbaar op info@gardenoflife.nl

    BeantwoordenVerwijderen