zaterdag 6 september 2014

Miempje maakt crèpes

Normale pannenkoeken mislukken bij mij altijd. Dus heb ik de afgelopen weken in Frankrijk goed opgelet bij de crèpes bakkers, recept opgezocht, toen boekweitmeel gekocht.
Eerljk gezegd verwachtte ik er eigenlijk niet zo veel van...

Nou moet ik zeggen,  een recept opzoeken, dat is een verhaal apart. Normaal gesproken komen de vele recepten voor een gerecht, op het internet, in de basis wel overeen. Maar blijkbaar geldt voor crèpes: zoveel bakkers, zoveel recepten. Want ze waren allemaal verschillend qua ingrediënten en hoeveelheden. Feitelijk doet iedereen maar wat? Het enige waar iedereen het over eens is,  is dat het beslag heel vloeibaar moet zijn.  
Als dikke chocomel, zeg maar. 
En dat er boekweitmeel in gaat. 
Dus, ik deed ook maar wat. Met boekweitmeel. 

Ik roerde 200 gram tarwemeel en 150 gram boekweitmeel door elkaar. Daar gooide ik een beetje zout, een beetje walnotenolie en drie eieren bij. De eieren van onze kipjes zijn wat kleiner dan de doorsnee supermarkteieren, daarvan zouden twee waarschijnlijk al voldoende zijn. In sommige recepten gebruiken ze helemaal geen eieren, zoals gezegd, iedereen doet wat hij/zij het lekkerst vindt.
Daarna roerde ik een liter water er beetje bij beetje door, al kloppend in het beslag. Mijn streven was de chocomel-dikte, en die leek tegen de tijd dat er een liter doorheen zat wel ok.
Daarna liet ik het beslag een uur rusten in de koelkast.

Net als bij pannenkoeken moet de pan heel heet zijn. Ik pakte een keramische steelpan, deed er wat Alpro Bak & Braad in, en begon... Met dit resultaat:
Tadááá, moet je nou zien! Net echt, smaak en al!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten